Link utili

Abbiamo fatto una selezione di siti utili per l’aggiornamento nella pratica professionale; per facilitare la consultazione, sono elencati in ordine alfabetico. L’elenco è aggiornato periodicamente.

Siti italiani

ACP
Associazione Culturale Pediatri. L’ACP è una libera associazione di pediatri, finalizzata allo sviluppo della cultura pediatrica ed alla promozione della salute del bambino.

A.G.E.O.
Associazione Ginecologi Extra Ospedalieri, costituita nel marzo 1996, si rivolge ai ginecologi che lavorano al di fuori delle strutture ospedaliere o universitarie.

A.Gi.Co.
Associazione Ginecologi Consultoriali alla quale aderiscono i Ginecologi che operano nei Consultori Familiari sia pubblici che privati, e le altre figure professionali che prestano servizio nel Consultori

AIED
AIED è nata il 10 ottobre 1953 ad opera di un gruppo di giornalisti, scienziati ed uomini di cultura, di diversa estrazione politica, ma con una comune ispirazione laica e democratica.

A.O.G.O.I.
L’Associazione degli Ostetrici e Ginecologi Ospedalieri Italiani (AOGOI) è stata fondata a Bologna il 13 ottobre 1948, nell’aula della Clinica Ostetrica e Ginecologica, con Decreto del Presidente della Repubblica del 17 maggio 1949, registrato alla C

CENTRO COCHRANE ITALIANO
Il Centro Cochrane Italiano (CCI) è nato nel 1994 con lo scopo di promuovere in Italia e Paesi limitrofi le attività della Cochrane Collaboration (CC). Il CCI condivide le finalità generali della CC e insieme agli altri 13 centri Cochrane nel mondo.

Centro Nazionale Malattie Rare – ISS
L’obiettivo principale del sito è di fornire elementi informativi di interesse sanitario sulle malattie rare, realizzando un canale interattivo tra operatori sanitari, pazienti e istituzioni.

CeVEAS
Il Centro per la Valutazione della Efficacia della Assistenza Sanitaria (Ce.V.E.A.S.) è un centro della Azienda USL e del Policlinico di Modena costituito nel gennaio 1999. (Pubblicazione non più attiva)

D & D
Il giornale delle ostetriche. Donna & Donna viene pubblicato su Internet con alcuni articoli e servizi estratti dall’edizione cartacea.

Epicentro
Il Laboratorio di Epidemiologia dell’Istituto Superiore di Sanità, nell’ambito del Progetto per un Osservatorio Epidemiologico Nazionale, ha messo a punto Epicentro.

FNOPO
L’Ostetrica/o è una professione sanitaria antica quanto il genere umano che, arricchita di nuove acquisizioni scientifiche, è più che mai viva e attuale. Lo Stato italiano ha ritenuto inderogabile la sua presenza nel proprio contesto sanitario.

ISS-Istituto Superiore di Sanità
L’Istituto superiore di sanità è un ente di diritto pubblico che, in qualità di organo tecnico-scientifico del Servizio Sanitario Nazionale (SSN), svolge funzioni di ricerca, sperimentazione, controllo, consulenza, documentazione e formazione.

Itoss
Itoss (Italian Obstetric Surveillance System) è un sistema di sorveglianza ostetrica che raccoglie e diffonde informazioni sulla mortalità e sulla morbosità materna grave.

Ministero dell’istruzione e del merito
Il Ministero italiano dell’Istruzione e del merito, per l’università e la ricerca.

Ministero della Salute
Il Ministero della Salute è l’organo centrale del Servizio Sanitario Nazionale preposto alla funzione di indirizzo e programmazione in materia sanitaria.

MIPA
Il Movimento Internazionale Parto Attivo, fondato da Piera Maghella nel 1985, lavora nel campo dell’educazione perinatale, per dare appoggio e sostegno alle donne e alle coppie in tutto il percorso che porta alla nascita.

MIPPE
Fondato nel 2014 con lo scopo di riunire coloro che hanno interesse per la psicologia perinatale fornendo coordinamento, informazione e formazione.

No grazie, pago io!
Il rapporto tra operatori sanitari e industria è oggetto di crescente attenzione in tutto il mondo, sia per i possibili conflitti di interesse ad essi sottesi che per l’influenza che i mezzi di promozione possono avere sul comportamento degli operatori sanitari, anche senza che essi ne siano consapevoli.

Partecipa salute
Il portale sulla salute per partecipare e decidere consapevolmente Questo portale è rivolto a cittadini, pazienti e loro associazioni.

Rete Sostenibilità e Salute
Rete di coordinamento, fra diverse associazioni no profit, che promuove un modo diverso di vedere la salute e la medicina, a favore di una società meno aggressiva e più attenta alle persone.

SaPeRiDoc
Centro di documentazione online sulla salute perinatale, riproduttiva e sessuale, nato da una collaborazione fra Regione Emilia-Romagna, Azienda sanitaria locale di Modena e CeVEAS

S.I.E.O.G.
La Società Italiana di Ecografia Ostetrica e Ginecologica e Metodologie Biofisiche.

S.I.G.O.
La Società Italiana di Ginecologia e Ostetricia.

S.I.N.
Società Italiana di Neonatologia

Slow Medicine
La medicina sobria, rispettosa, giusta.

S.I.M.P.
Società Italiana di Medicina Perinatale

SNLG
Il Sistema Nazionale Linee Guida cura l’elaborazione sistematica delle Linee guida italiane, ora consultabili online.

Siti stranieri

ACOG
The American College of Obstetricians and Gynecologists Celebrating 50 Years of Improving Women’s Health. Founded in 1951 in Chicago, Illinois, now based in Washington, DC, it is a private, voluntary, nonprofit membership organization.

AHRQ
The Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) is the lead Federal agency charged with improving the safety and quality of healthcare for all Americans

Birthrights
Where you choose to have your baby and whom you choose to look after you in labour will affect the type of birth you have and the care you receive

BMJ-British Medical Journal
This site launched in May 1995 and contains the full text of all articles published in the weekly BMJ since January 1994. In addition, it contains material that is unique to the website.

CEBM
Oxford University is ranked number one in the world for medical sciences and is home to the Centre for Evidence-Based Medicine (CEBM). As part of the UK’s leading centre for academic primary care, the CEBM is a renowned global centre for evidence-based medicine research and learning.

CDC-Atlanta
The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) is recognized as the lead federal agency for protecting the health and safety of people – at home and abroad.

CEMACH
Un sito di “clinical risk management” ricchissimo di dati epidemiologici derivanti dalle indagini confidenziali UK sulla salute della madre e del bambino

EAPM
The purpose of the European Association of Perinatal Medicine (EAPM) is to bring together groups and individuals in Europe who are interested in promoting the science of perinatal medicine, for the benefit of mothers and their children

ECDC
European Center for Desease prevention and Control

EFCNI
European Foundation for the Care Of Newborn Infants with its work is calling attention to the growing challenge of preterm birth and its significant impact on the children, families and our society. Their mission is reduce the enormous health and social inequalities linked to preterm birth.

EngenderHealth
In March 2001, AVSC International formally changed its name to EngenderHealth. The word “engender” means to cause or make happen, to facilitate, enable, or empower.

Florence Nightingale Faculty of Nursing, Midwifery & Palliative Care
The Florence Nightingale Faculty of Nursing, Midwifery & Palliative Care is an academic faculty within King's College London. The faculty is the world's first nursing school to be continuously connected to a fully serving hospital and medical school (St. Thomas' Hospital).

FSRH
The Faculty of Sexual & Reproductive Healthcare (FSRH) is a faculty of the RCOG. While the FSRH works closely with the RCOG, it is an independent organisation and has many of the functions of a medical royal college.

LLLI - La Leche League International
Founded in 1956 by seven women who had learned about successful breastfeeding while nursing their own babies, LLLI is the only organization with the sole purpose of helping breastfeeding mothers.

IPPF
International Planned Parenthood Federation (IPPF) Regent’s College Inner Circle, Regent’s Park London NW1 4NS United Kingdom

ITALIAN JOG
The Italian Journal of Gynæcology & Obstetrics (E-ISSN: 2385-0868) is a Scopus-indexed three-monthly peer-reviewed publication, which provides a robust platform for clinical and surgical articles as well as basic and translational research about gynecology and obstetrics.

MIDIRS
Midwives Information and Resource Service is an educational charity (no profit organisation) set up in 1985.

MEDLINE
Is the National Library of Medicine’s (NLM) premier bibliographic database that contains more than 29 million references to journal articles in life sciences with a concentration on biomedicine.

National Guideline Clearinghouse-NGC
The National Guideline Clearinghouse(NGC) is a comprehensive database of evidence-based clinical practice guidelines and related documents produced by the Agency for Healthcare Research and Quality. (AHRQ)

NICE
The National Institute for Clinical Excellence – was set up as a Special Health Authority for England and Wales on 1 April 1999. It is part of the National Health Service (NHS)

Royal College of Obstetricians and Gynaecologists – RCOG
The RCOG is dedicated to the encouragement of the study and the advancement of the science and practice of obstetrics and gynaecology.

Scottish Intercollegiate Guidelines Network – SIGN
The Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN) was formed in 1993. Many of the SIGN GL relate to the NHS priority areas of cancer, cardiovascular disease, and mental health. Comments on any of the published guidelines are welcome and will be

Society of Obstetricians and Gynaecologists of Canada – SOGC
The mission of the Society of Obstetricians and Gynaecologists of Canada is to promote optimal women’s health through leadership, collaboration, education, research and advocacy in the practice of obstetrics and gynaecology.

SonoWorld
The global source for ultrasound. To reach the home page of TheFetus.net click on the center case above labeled TheFetus.net OR select TheFetus logo from the menu bar at the left of this page.

The Cochrane Collaboration
Is an international no profit organisation, providing up-to-date information about the effects of health care.

The Cochrane Library
Is a collection of databases that contain high-quality, independent evidence to inform healthcare decision-making. The Cochrane Library is owned by Cochrane and published by Wiley.

TheFetus.net
This is a medical site and designed for educational purposes only.

Too much medicine
The BMJ’s Too Much Medicine initiative aims to highlight the threat to human health posed by overdiagnosis and the waste of resources on unnecessary care.

WHO-World Health Organization
The World Health Organization, the United Nations specialized agency for health, was established on 7 April 1948.